664 millióba kerültek Orbán, Szijjártó és Novák repülőútjai

A Magyar Honvédség 2018-ban vásárolt 2 darab Airbus A319 (lajstromjelük 604 és 605) és 2 db Dassault Falcon 7X (lajstromjelük 606 és 607) típusú repülőt. Simicskó István egykori honvédelmi miniszter akkor azt mondta
„ezek nem kormánygépek, ezek honvédségi gépek, ezeket a honvédség üzemelteti”.
Ennek némileg ellentmond, hogy azóta rendszeresen használják azokat a kormány tagjai (Szijjártó Péter például a Holdra is elrepülhetett volna az így megtett kilométerekkel), de a köztársasági elnök is. Időnként az is előfordul, hogy a kellemest kötik össze a hasznossal, erre jó példa Orbán Viktor és Lévai Anikó római kiruccanása: itt a miniszterelnök előbb lerótta tiszteletét XVI. Benedek ravatalánál, majd homárt ebédelt egy olasz étteremben.

Egy másik alkalommal (szintén az olasz fővárosban) a katolikus törvényhozók 12. alkalommal megrendezett éves találkozójára repült a kormányfő, amelyre a családja is elkísérte. Pontosabban ők is ott ültek a honvédségi Falconon, hiszen az esti vacsorán kiszúrta őket egy pechjükre arra járó magyar turista.

Előfordul tehát, hogy Orbán hivatalos feladatait és személyes programjait vegyítve veszi igénybe az adófizetők pénzéből vásárolt és fenntartott honvédségi luxusgépeket.
Azt viszont nem tudni, hogy ezek a kiruccanások mennyibe is kerülnek pontosan, mert a repülőutak költségét szisztematikusan titkolják. Az összes út minden adatát (hova, mikor, kit vittek a repülők) 30 évre titkosították honvédelmi és nemzetbiztonsági okokra hivatkozva, továbbá a két Airbus és a két Falcon láthatóságát letiltották a legismertebb repülőgép-figyelő oldalakról.

Az Átlátszó azonban közérdekűadat-igényléssel most viszonylag sok mindent kiderített, bár a honvédelmi tárca mindent megtett annak érdekében, hogy alaposan megnehezítse a dolgukat. A nagy nehezen kiadott adatok ráadásul erősen hiányosak, mert 47 útról egyáltalán nem adtak információkat, sok esetben pedig kihagytak, vagy simán 0 forintosként szerepeltettek egyes költségelemeket, mintha teljesen ingyen utaztak volna a politikusok a katonai gépeken.

Ennek értelmében a minisztériumtól kapott adatok nem tekinthetők teljes értékű, az összes költséget tartalmazó információknak, de a hiányzó adatok nélkül is megdöbbentően magas kiadásokat mutatnak a számok.
2021 eleje és 2022 szeptembere között:
- a 223 útra 644,4 millió forintot számláztak ki,
- ebből az üzemanyag 273 millió,
- a repülőtéri kiszolgálás 172 millió,
- a fedélzeti internethasználat 106,3 millió,
- a delegációk fedélzeti ellátása 36,4 millió forint volt.
További 19,8 millió forint szerepel a légtérhasználati díjaknál, a személyzet külföldi tartózkodásánál 23 millió, a személyzet napidíja és ellátása rovatban 13,6 millió, az egyéb, nem tervezett (és nem is részletezett) kiadásoknál pedig 151 ezer forint.
Az Átlátszó kiemeli Szijjártó Péter tavaly februári Kairó-Manáma útját, ahol csak a delegáció fedélzeti ellátása 5,5 millió forintba került, ehhez jött még 6,8 millió internetköltség. Azaz csak az étel- és italfogyasztás, valamint a netezés 12,4 millió forintba került. A HM egyébként ennél az útnál sem tüntetett fel üzemanyagköltséget, de aggodalomra semmi ok: 27 év múlva erre is fény derül(het).