Gyilkos nők szélesvásznú dáridója a Dóm téren – a Chicago zárja az idei Szegedi Szabadtéri Játékokat

Rabruhákban, strucctollakban, panelromantikában és fülbemászó slágerekben bővelkedő előadással zárja a Szegedi Szabadtéri Játékok Dóm téri nagyszínpadának idei szezonját. A fesztivál történetében először látható a világ musicalirodalmának egyik legnépszerűbb darabja, a Chicago. John Kander, Fred Ebb és Bob Fosse világhírű musicaljét Béres Attila rendezi.
Rafai Gábor

2022. augusztus 12. 19:15

Gyilkos nők szélesvásznú dáridója a Dóm téren – a Chicago zárja az idei Szegedi Szabadtéri Játékokat

Nem először nyúl a gyilkos nőkről szóló börtönmusicalhez Béres Attila, korábban Miskolcon és Kecskeméten is színpadra állította, de a Dóm téren most egészen más méreteknek kell megfelelni. Nagy meglepetést ez sem okozhatott neki, hiszen az elmúlt években több előadást is feltett már a Dóm tér deszkáira: többi között a Valahol Európában című musicalt, az Álarcosbált, valamint a nagyot mondó obsitos történetét, a Háry Jánost és legutoljára 2015-ben Shakespeare Vízkeresztjét.

 

A Chicago története szerint Roxie Hart megöli szeretőjét, mert az már nem akarja folytatni a viszonyukat, majd megkéri egyszerű gondolkodású férjét, Amost, hogy vállalja magára a gyilkosságot. De az igazság, hogy Roxie lőtt hamar kiderül, így a halálsorra kerül, ahol találkozik a vaudeville énekesnővel, Velma Kellyvel, aki kettős gyilkosságért raboskodik. Miután légyotton kapta a férjét a testvérével, mindkettejüket lelőtte, és így a színpadról egyenes út vezetett a börtönbe.

 

(fotók: Frank Yvette)

 

Roxie igyekszik gyorsan alkalmazkodni a Cook megyei börtön rendjéhez, hogy elkerülje az akasztófát. Férje segítségével ő is felbérli Velma Kelly minden hájjal megkent ügyvédjét, Billy Flynnt, akinek segítségével végül felépítik azt a Roxie Hartot, aki gyorsan magabiztossá válik, és képes lesz maga mellé állítani a közvéleményt és a bíróságot. 

 

A dörzsölt ügyvéd fondorlatokkal és egy hamisított napló felhasználásával végül visszaszerzi Roxie számára a szabadságot. 

 

A felmentést hozó ítélethirdetés után a bíróság épülete mellett újabb pisztolylövés dördül, Roxie kérész életű népszerűsége, tizenöt perces hírneve így azonnal semmivé foszlik, mert újabb szenzációs gyilkosság hozza lázba az embereket. Később Velma Kellyvel szövetkezik, a két gyilkos nő énekszáma már elég szenzáció a sikerhez, ahhoz, hogy híresek és gazdagok legyenek.

 

 

Szegedre most különleges, egyedi koncepcióval érkezik az 1920-as évek Chicagójában játszódó musical.

 

Béres Attila megfogalmazásában nemcsak az igazságszolgáltatás és a showbiznisz olvad egybe a színpadon, de a rendezés beemeli legsajátabb hétköznapi valóságunkat, a paneldzsungelek érzelmileg is sivár miliőjét, miközben reflektálni igyekszik a darab középpontjában álló „tizenöt perc hírnév” problémakörének mai aspektusaira.

 

 

– Sokak célja ma Magyarországon is, hogy a legkönnyebb úton, munka és erőbefektetés nélkül gyorsan híressé váljanak.  A darab két főszereplője is híres szeretne lenni, de könnyen, ezért gyilkolnak. A darab univerzális mondanivalója mellett igyekszünk sok izgalmas megoldással kikacsintani a kis magyar valóságra is – mondta Béres Attila, a darabról tartott közönségtalálkozón.

 

A szegedi előadás főszerepeiben a hazai színházi élet népszerű művészeivel találkozhat a közönség.

 

 

Március elején az alkotók százötven tehetséges jelentkezőből egy castingon választották ki Czakó Juliannát, a Miskolci Nemzeti Színház társulatának tagját, aki a hírnévre vágyó Roxie Hart szerepében mutatkozik be Szegeden.

 

Sokan nem először lépnek a Szabadtéri Játékok óriási színpadára. Nagy Ervin a Leányvásár és a Marica grófnő operettekben már bemutatkozott a szegedieknek, Ónodi Eszter pedig olyan nagyszabású prózai előadásokban szerepelt, mint a III. Richárd és Az ember tragédiája. Janza Kata – aki már szinte tiszteletbeli szegedinek számít – közönségkedvenc musicalek egész sorában lépett fel a Dóm téren: a Rudolf, a Rómeó és Júlia, a Szentivánéji álom, a Jekyll és Hyde, az Elfújta a szél, az Apáca Show és természetesen az Elisabeth főbb szerepeiben láthatta korábban a szegedi közönség.

 

 

A Konferanszié szerepében pedig a népszerű stylist, műsorvezető, látványtervező, Lakatos Márk foglalja egységbe és közvetíti a pergő eseményeket.

 

Béres Attila az újszerű megközelítést izgalmas, áttételes látványvilággal is hangsúlyozza. 

 

Kálmán Eszter díszlettervező összetett színpadi terében a különféle helyszíneket multifunkciós díszletelemek jelenítik meg, az előadásban központi szerepet játszó médiajelenlétet a színpadképbe ágyazott LED-falak is erősítik.

 

(fotók: Szabó Luca)

 

Az ikonikus dalok természetesen egytől egyig felcsendülnek a pergő előadásban. A Silló István dirigálta zenekar is a színpadon foglal helyet, a börtönbeli cselekményhez igazodó jelmezekbe öltözve maguk is részt vesznek az előadásban.

 

A Harangozó Gyula-díjas Barta Dóra idén először koreografál a Szabadtéri nagyszínpadán. A feladat számára sem volt teljesen idegen, hiszen a musicalt 2019-ben egyszer már koreografálta Béres Attila kecskeméti Chicagójában.

 

 

A Billy Flynnt alakító Nagy Ervin, a premiert megelőző közönségtalálkozón azt mondta: 

 

– Olyan a Dóm téren játszani, mintha ejtőernyővel ugrana ki az ember egy repülőgépből, egyszerre félelmetes, de mégis izgalmas és örömteli – csak nyíljon ki az ejtőernyő.

 

Bízzunk benne, hogy ma este kinyílik.