A gyökérzöldségek, mint a magyar konyha alappillérei

Miért olyan fontosak és nélkülözhetetlenek számunkra a gyökérzöldségek? Milyen ízűek lennének a levesek, ha nem lenne bennük zöldség? A gyökérzöldségek a kiegyensúlyozott étrend részét képezik, hazánkban ősidők óta termesztik azokat. Magyarország számára éppen ez a szegmens rendkívül fontos terület. Munkahelyet hoz a vidékre, és nagy jelentőséggel bír a lakosság kiegyensúlyozott étrenddel való ellátásában. A zöldségtermesztőknek azonban számos problémát kell leküzdeniük – a termőterületek, az öntözőberendezések, a modern technológiák, a raktárak, a munkaerő és nem utolsó sorban a támogatás hiánya. SZPONZORÁLT TARTALOM
Szeged.hu

2023. január 25. 11:26

A gyökérzöldségek, mint a magyar
konyha alappillérei

A termékeny talaj és a jó időjárás kedvez a zöldségeknek hazánkban, de ennek ellenére sajnos nem vagyunk teljesen önellátóak ezen a téren. Ha igazi ropogós, friss zöldségre vágyik keresse azokat a zöldségtermesztőknél, de akár az Aldi és az Interspar üzletek hazai terményei közt. Az Aldi szórólap és a lapozható Aldi akciós újság, ugyanúgy, mint az Interspar újság és Interspar akciós újság számos hazai zöldséget kínál kedvezményes áron. Hazánkban a legismertebb gyökérzöldségfajták a sárgarépa, petrezselyem, paszternák, zeller, cékla, torma, de ide tartozik például a gyömbér is.

 

Sárgarépa

A sárgarépa a legelterjedtebb és legismertebb gyökérzöldség. A sárgarépa béta-karotinja a szervezetben A-vitaminná alakul. Száz gramm sárgarépa a napi ajánlott A-vitamin adag háromszorosát jelenti. A sárgarépa más vitaminokban is gazdag, köztük B-, C-, D- és E-vitaminban. Fontos ásványi anyagok és nyomelemek forrása. Magnéziumot, kalciumot és vasat tartalmaz. Tele van antioxidánsokkal és rostokkal is. Viszont minimális zsírt és cukrot tartalmaz. Röviden, kiváló termés, tele erővel és vitaminokkal. Gyomor- és bélproblémák esetén is kiváló. Lehet, hogy kevesen tudják, de a sárgarépa fogyasztásának köszönhetően a vastagbélrák kialakulási kockázata is csökken. A benne található anyagok lassítják az öregedési folyamatokat, ezért, ha sokáig szeretne fiatal és szép maradni, ajánlott minél többet fogyasztani belőle.

 

Petrezselyem

Fogyasztásra nemcsak a gyökeret használják, hanem a petrezselyem zöldjét is. Számos kiváló hatása van: segít az emésztésben, a húgyhólyag-problémáknál, a bélkólikánál, sőt a menstruációs problémáknál is. Még afrodiziákumként is emlegetik, így, ha valaki nem szereti a csokoládét, helyettesítheti petrezselyemmel. Mangánt, káliumot, kalciumot és magnéziumot tartalmaz, amelyek nélkülözhetetlen elemek a mindennapi étrendünkben. Továbbá a petrezselyem védi a szív egészségét, javítja a csontsűrűséget és az emésztést, oldja az epeköveket és a veseköveket, növeli az energiát, harcol a fertőzések és baktériumok ellen, erősíti az immunitást, megőrzi az egészséges bőrt és leheletfrissítő is egyben. Keresse a petrezselyem gyökérrészét a boltok kínálatában, a petrezselyemzöld friss vagy szárított formáját az üzletláncok, köztük az Aldi akciós újság lapozható változatában, de az Interspar üzletek polcain és az Interspar Kaufino.ho felületén megtalálható újságjainak hasábjain is.

 

Zeller

A zellert nemcsak fűszerként és zöldségként, hanem gyógyszerként is fogyasztják. Nagy mennyiségben tartalmaz A-, B-, E- és K-vitamint, de elegendő ásványi anyagot is, mint például nátriumot, káliumot, vasat, krómot és magnéziumot. Ha nincs kéznél só főzés közben, használjon zellert. A zöldségek közül ez tartalmazza a legtöbb sót, így az ételek sózásához is használható. A zellerben található illóolajok megvédenek bennünket a baktériumoktól és gombáktól, sőt fertőtlenítik az emésztőrendszert is. Ha veseproblémái vannak, akkor a zellert semmiképpen sem szabad kihagyni a napi étrendből. Ha köszvénye, reuma, ízületi gyulladása vagy magas cukorbetegsége van, a friss zellerlé garantáltan segítségére lesz. Ha nem szereti az ízét, ajánlott narancslevet adni hozzá, amely kissé elfedi jellegzetes zamatát és illatát.

 

Cékla

Az ókorban a cékla gyökerét csak gyógyításra használták. Ma már más a helyzet, a céklát nyersen vagy főzve, ecetben és tartósítva is élvezhetjük. Ha megfőzzük még több jótékony anyagot tartalmaz, mint a nyers változata. Fiatalító hatása van, jót tesz a hajnak és a bőrnek, erősíti a szöveteket, a csontokat és az ereket. Rákos megbetegedések esetén kiváló, megelőzésére pedig még jobb, mivel gátolja a sejtek szaporodását.

 

Gyömbér

A gyömbér is a gyökérzöldségek családjába tartozik. A gyömbért gyakran az egészség elixírjének is nevezik. Vitaminok közül B-, C- és E-vitamint, ásványi anyagokat, úgymint kalciumot, káliumot, vasat, cinket, foszfort, magnéziumot és szelént tartalmaz. A gyömbér javítja a vérkeringést, növeli az immunitást, javítja az emésztést, még a szervezet méregtelenítésére is használják, javítja a légzést, köhögéscsillapító, de megakadályozza a rákos sejtek növekedését is. Ha fogyni szeretne, a gyömbér ebben is segítségére lesz. Azonban néha nem árt vele óvatosnak lenni, ilyen eset, ha terhes, szoptat, vagy ha gyomorpanaszai vannak.

 

A zöldségárusok és a boltok minden nap kínálnak friss gyökérzöldséget, így nem kell készletet felhalmozni belőlük. Lapozza csak át az Aldi szórólapok és az Aldi akciós újság lapozható változatait, de akár az Interspar újság és Interspar akciós újság hasábjait és keresse a hazai gyökérzöldségek legkedvezőbb árait. Azonban, ha mégis nagyobb mennyiséget szeretne tárolni, akkor arra használjon homokot, fa- vagy kartondobozt. A sárgarépa és a zeller a betakarítás után fél évig, a petrezselyem és a paszternák négy hónapig is eláll egy sötét pincében. Ha nincs pince, a gyökérzöldségeket hűtőszekrényben, legfeljebb 4 °C-on is tárolhatja.

 

(X)

Címlapon

mutasd mind