Arcvesztés nélkül farolhat ki a benzinárstopból a kormány

Ha teljes egészében el kell engedniük a hatósági árat, szinte biztos, hogy Brüsszelt hibáztatják majd. A kormányzat részéről közben senki nem beszél arról, hogy lenne egy jó megoldás arra, hogyan csökkentsék az üzemanyagok árát.
Kékes Viktória

2022. augusztus 10. 08:06

Arcvesztés nélkül farolhat ki a benzinárstopból a kormány

Miután kiderült, hogy a Barátság 2 kőolajvezetéken öt napja nem érkezik olaj, a Mol ügyvezető igazgatója az ATV-ben bejelentette, hogy a társaság átvállalná az orosz fél fizetési kötelezettségét. (Az oroszok banktechnikai problémákra hivatkozva állították le a szállítást, de könyen lehet, hogy egyszerűen így próbálják zsarolni az uniós tagországokat

 

A bejelentéssel szinte egy időben egy közleményt is kiadtak, amelyben „felelős fogyasztói magatartást” kérnek az emberektől annak érdekében, hogy mindenkinek jusson elegendő üzemanyag:

 

„ha mindenki csak annyit tankol, amennyire szüksége van, akkor lesz elegendő üzemanyag az országban”.

 

A benzinárstop szabályait azonnali hatállyal, július 30-án változtatta meg a kormány. Ekkor jelentette be Gulyás Gergely, hogy a Mol javaslatára csak a magántulajdonú gépjárművekre, a mezőgazdasági erőgépekre és a taxikra vonatkozik a 480 forintos hatósági ár.

 

Az elmúlt napok hírei azonban egyre inkább azt valószínűsítik, hogy hamarosan teljes egészében fel kell adniuk a hatósági áras üzemanyag vásárlás lehetőségét. Ha ez megtörténik, akkor minden bizonnyal ismét az Európai Unió elhibázott szankciós politikáját tehetik majd felelőssé. Ráadásul nem csak ezért. 

 

A G7 cikke arra mutat rá, hogy Magyarországon annyira alacsony a magyar jövedéki adó szintje, hogy ha nem emelnek rajta, csak a mostaninál is sokkal gyengébb forint mellett felelhetne meg az ország a minimális adóelvárásoknak.

Forrás: G7

 

Ez azt jelenti, hogy a magyar kormány uniós jogot sért azzal, hogy a minimálisnál alacsonyabb jövedékiadó-szintet határozott meg. 

 

A gazdasági portál megkereste az Európai Bizottságot, ahol arról tájékoztatták őket, tisztában vannak azzal, hogy a magyar kormány nem tartja be a minimális jövedéki adóra vonatkozó szabályokat, és már felvették vele a kapcsolatot ebben az ügyben. Azt is jelezték, hogy a hatályos uniós jogszabályok értelmében lehetősége lett volna a magyar kormánynak átmeneti jelleggel az Európai Bizottság jóváhagyását kérni – ezt azonban nem tette meg.

 

Az EB egy levélben még arra is felhívta az uniós pénzügyminiszterek figyelmét, hogy milyen lehetőségeik vannak az üzemanyagok adóterheinek csökkentésére. 

 

Ezek közül külön kiemelték annak a lehetőségét, hogy az általános helyett alkalmazhatják a kedvezményes áfakulcsot is.

 

Azt pedig nem kell senkinek sem elmondani, hogy nálunk az egész unióban a legmagasabb, 27 százalékos az áfa.

Forrás: G7

A G7 megvizsgálta, mi történne, ha a minimális jövedéki adószintet tartaná a kormányzat, de az áfát 27-ről a második legmagasabb, 18 százalékos kulcsra csökkentené. 

 

Arra jutottak, hogy így 658 forint lenne a benzin ára, vagyis 37 százalékkal lenne drágább a hatósági 480 forintos árnál. Ha pedig a legkedvezőbb, 5 százalékos kulcsot alkalmaznák a minimális jövedéki adó mellett, akkor 13 százalékkal lenne alacsonyabb a piaci ár, és már csak 22 százalékkal haladná meg a benzin 585 forintos ára a hatósági árat.

Forrás: G7

 

 

Nem kell messze mennünk ahhoz, hogy jó példát találjunk a fentiekre: Lengyelországban például 8 százalékra vitték le az üzemanyagok áfáját, de Észtországban is Spanyolországban is ezt a módszert választották ahhoz, hogy alacsonyabb szinten tartsák az árat.