Dante-koncerttel emlékeznek a dómban az Isteni színjáték szerzőjére

Dante Alighieri megkerülhetetlen alakja a világirodalomnak, életművében az Isteni színjáték kiemelkedő helyet foglal el, s megjelenésétől egészen napjainkig számos társművészeti alkotás – festmény, rajz, zenemű, költemény – ihletője volt.
Főművét, az Isteni színjátékot Babits Mihály a „világirodalom legnagyobb költeményének”, Jorge Luis Borges a „valaha írt legnagyobb irodalmi műnek” nevezte.
A Dante 1321-ben ötvenhat éves korában hunyt el, halálának 700. évfordulója volt 2021-ben. Az emlékév azonban nem zárult le a naptári év befejeztével: többek között a szegedi Reök-palotában március végéig volt látható a Dante univerzuma című kiállítás. A tárlat olyan népszerű volt, hogy meg kellett hosszabbítani a nyitvatartási idejét.
Az emlékév programjaihoz kapcsolódik az az ingyenes koncert is, amelyet június 14-én, kedden este fél 8-tól hallhatnak az érdeklődők a Fogadalmi templomban.
Az esten Liszt Ferenc egyik szimfonikus költeménye és Tóth Péter oratóriumának szegedi ősbemutatója hangzik el.
Szereplők
- Francesca da Rimini (szoprán): Gyüdi Eszter
- Paolo Malatesta (tenor): Komáromi Márton
- Virgilio (bariton): Szélpál Szilveszter
- Dante (basszus): Altorjay Tamás,
valamint a Vaszy Viktor Kórus és a Szegedi Szimfonikus Zenekar Gyüdi Sándor vezényletével.
Program
Liszt Ferenc: Ünnepi hangok – szimfonikus költemény
Liszt Ferenc Ünnepi hangok című szimfonikus költeménye az e műfajban alkotott hetedik darabja. 1853-ban komponálta, és 1854-ben mutatta be Weimarban.
Az Ünnepi hangok különlegesnek számít Liszt szimfonikus költeményei sorában: könnyed hangulatú, derűs, mi több, játékos; nyoma sincs benne a drámai hangvételnek, a küzdelem ábrázolásának
Tóth Péter: Isteni pokol – oratórium
Tóth Péter az Isteni pokol című oratóriumát a Dante-emlékévben komponálta. A Baranyi Ferenc által írt irodalmi szöveg alapjául A pokol I., II. és V. éneke szolgált.
A Vergilius és Dante dialógusok tartalma az első ének szövegének felelnek meg, a kórus fontos szerepet tölt be a III. ének által bemutatott pokol leírásában, míg Paolo és Francesca hűen visszaadja az V. énekben leírt szerelmi tragédiát.