Egész Európában próbálnak spórolni az emberek: lejárt szavatosságú terméket is fogyasztanak, ha kell, étkezéseket hagynak ki

A G7 ismertette az IRI közvélemény-kutató cég 3000 fős felmérését, amely szerint a vásárlók több mint fele kevesebbet költ alapvető szükségletekre, és 35 százalékuk már hozzányúlt megtakarításaihoz, vagy kölcsönöket vett fel a számlák fizetésére.
A kutatás kapcsán Ananda Roy, az IRI vezetője azt mondta a Bloomberg Hírügynökségnek, hogy
„Az élelmiszer-, üzemanyag- és energiaárak egész Európában felemésztik a háztartások büdzséjét, és az inflációval való mindennapos küzdelem a fogyasztókat olyan stratégiák felélesztésére sarkallja, amelyeket utoljára a 70-es és 80-as években láthattunk”.
Erre példa a lefelé vásárlás, az olcsóbb boltok előnyben részesítése, étkezések kihagyása, vagy akár lejáratközeli, ezért akciós élelmiszerek megvásárlása, még akkor is, ha az elfogyasztásukkor már túl vannak a szavatossági időn.
Szintén a spórolást szolgálja, hogy kevésbé rendelnek házhoz élelmiszert vagy melegételt az emberek, illetve kevesebbet járnak el étterembe, kocsmába, kávézóba. A helyzet következménye az is, hogy a szezonális termékek szezonon kívüli elérhetősége számottevően szűkül, különösen azokban az üzletekben, ahová nem járnak kifejezetten tehetős vásárlók.