Így változott meg az életünk január elsején: nőtt a minimálbér és az útdíj összege, megszűnt a hiteltörlesztési moratórium és vármegyék lettek a megyékből

Orbán Viktor még december közepén jelentette be, hogy január 1-jétől 15 százalékkal emelkedik a nyugdíjak összege. Ez – a kormányzati propagandával ellentétben – azt jelenti, hogy idén sem sikerül megőrizni a nyugdíjak vásárlóértékét, az infláció ugyanis már jócskán 20 százalék fölött jár. Az emelést követően az átlagnyugdíj 27 ezer forinttal nő, a nyugdíjasok több mint felének azonban legfeljebb 21 ezer forintos emeléssel kell beérnie.
Január elsejétől nő a minimálbér és a garantált bérminimum összege is. Ennek értelmében az év első napjától a minimálbér 16 százalékkal emelkedett és bruttó 232 ezer forint lett. A garantált bérminimum 14 százalékkal bruttó 296 ezer 400 forintra nőtt.
Idén is változik az adórendszer, vége a törlesztési moratóriumnak
Módosította több apró ponton is az adórendszert a parlament. Az átalányadózóknak például idén már csak negyedévente, azaz egy évben négyszer kell járulékbevallást benyújtaniuk. Ez elsősorban azoknak jelent könnyítést, akiket tavaly év közben kényszerítettek arra, hogy a katáról átalányadózásra térjenek át.
December utolsó napjaiban döntött a kormány arról, hogy a koronavírus-járvány miatt 2020 tavaszán bevezetett hiteltörlesztési moratóriumot január elsejével megszünteti.
A moratóriumból kilépő ügyfeleknek azt ígérték, nem fog emelkedni a havi törlesztőrészletük a felhalmozódó kamatok és díjak miatt. Ennek érdekében jogszabályban rögzítették, hogy meghosszabbítják a futamidőt.
Adómentességet kaptak a harminc év alatti anyák, megduplázták az apanapok számát
Nem kell személyi jövedelemadót fizetniük a jövőben a harminc év alatti anyáknak. A kormány ezzel szeretné még jobban ösztönözni a gyermekvállalást. Korábban már szja-mentességet kaptak a 25 évnél fiatalabb munkavállalók, valamint a négy-, vagy többgyerekes nők is.
Az uniós szabályozást követve január elsejétől duplájára emelkedett az úgynevezett apanapok száma: gyermekük születése után az eddigi öt helyett tíz szabadnapot vehetnek ki a férfiak, de a második öt napra már csak a távolléti díj negyven százalékát kaphatják.
Változás az is, hogy mostantól minden munkavállaló negyvennégy munkanap szülői szabadságot vehet ki gyermeke hároméves koráig, de a szülői szabadságra csak a távolléti díj tíz százaléka jár.
Mostantól kötelező biztosítani a részmunkaidő lehetőségét azoknak, akiknek négyévesnél kisebb a gyerekük.
Csak egy zsebe lesz jövő héttől a Szép-kártyáknak
Január 9-től megszűnnek a Szép-kártya alszámlái: összevonják a korábbi szálláshely, vendéglátás és szabadidő zsebeket. A módosítás mintegy 2 és fél millió kártyafelhasználót és közel 50 ezer hazai turisztikai szolgáltatót érint.
Változó családtámogatások: van, ami maradt és van, amitől búcsúzni kellett
December 31-én megszűnt a nagycsaládosok autóvásárlási támogatása és a lakásfelújítási támogatás igénylési határideje is lejárt.
Meghosszabbította viszont a kormány babaváró hitelt, a falusi csokot és az új építésű lakásokra igénybe vehető áfavisszaigénylés lehetőségét.
Ezek határideje eredetileg tavaly december 31-én lejárt volna, de kitolták 2014 végéig.
Drasztikusan megdrágult az autópálya-matrica
A személygépkocsik esetében, a D1 díjkategóriás havi matrica ára 8900 forint lett a korábbi 5210 forint helyett, a tíz napig érvényes matrica pedig 5500 forintra drágult a tavalyi 3820 forintról.
A motorosok tíznapos útdíja nőtt a legnagyobb arányban, 1600 forintról 2750-re, ami csaknem 72 százalékos áremelést jelent.
A január 1-jétől érvényes országos éves autópálya-matricáért személygépkocsik esetében 49 ezer 190 forintot kell fizetni, mintegy 5 százalékkal többet a tavalyi 46 ezer 850 forintnál, az éves megyei matricák ára pedig 5720 forintra nőtt a 2022-es 5450 forint után.
Bliccelni is egyre kevésbé éri meg, januártól ugyanis a büntetések is megdrágultak. A díjköteles utak matrica nélküli használata esetén a D1 kategóriában például 60 napon belüli fizetésnél 18 ezer 750, azon túl 74 ezer 970 forintra nőtt a büntetés összege. Ez tavaly még 16 ezer 220, illetve 64 ezer 850 forint volt.
Vissza a középkorba: beélesedett a vármegye rendszer és itt vannak az ispánok
Január elsejétől újra vármegyék lettek a megyékből, ispánok a kormánymegbízottakból. Ezért több mint hétszáz megyehatárt jelző táblát kell lecserélni, ami sok milliárdos költséggel jár.
Jogosítvány és forgalmi nélkül is útnak indulhatunk ezután
Nem kell a jövőben a rendőrök jóindulatában bízni azoknak az autósoknak, akik otthon felejtik a jogosítványukat vagy a forgalmi engedélyüket.
Korábban csak mérlegelési joga volt a rendőrnek, január elsejétől azonban egyáltalán nem bírságolhatják azokat, akiknél nincs jogosítvány vagy a forgalmi.
A rendőröknél lévő számítógépekből ugyanis kiderül, vannak-e érvényes papírjai a vezetőnek és a gépjárműnek, valamint van-e az autón kötelező biztosítás.
Nem kell már megállnunk a horvát határon és euróval fizetünk a tengerparton
Január elsejétől Horvátország is a schengeni övezet tagja, ezért teljesen megszűnik a határellenőrzés, így megállás nélkül autózhatunk egészen az Adriáig és a 2015-ben felhúzott határzárat is elbontják 344 kilométer hosszú szakaszon.
Változás az is, hogy a jövőben kuna helyett euróval kell fizetnünk a tengerparton, Horvátország ugyanis az idén az eurózóna tagja lett.
Szegeden drágább lett a parkolás és közösségi közlekedés
Az év első napjától drágább lett a vonaljegy a szegedi tömegközlekedésben. Az újabb áremelés az összes villamos-, trolibusz-, autóbusz, valamint a város közigazgatási határán belül a tram-train-járatok díjszabását is érinti.
Az elővételben váltott vonaljegy 430, az elektronikus úton vagy fedélzeten megvásárolt 500 forint. Január 1-től 600 forint lett egy vonaljegy, ha a sofőrtől kérjük. Az általános havi bérletért a korábbi 8000 helyett 8800 forintba kerül.
A parkolás díjszabása is változott: a közgyűlés már korábban döntött a 2016 óta változatlan díjszabás módosításáról. Ez három lépcsőben, 2022-ben, 2023-ban és 2024-ben történik meg.
Idén január elsejétől átlagosan 18 százalékkal nő a díjszabás az összes zónában. A sárga zónában óránként 330, a zöld zónában pedig 600 forintot kell fizetni a jövőben.
Nyártól pedig új parkolózónákat is bevezetnek: a Torontál téren egy úgynevezett lila zónát alakítanak ki, ahol óránként 150 forint lesz a parkolás.